Pozycjonowanie, czyli inaczej optymalizacja dla potrzeb wyszukiwarek internetowych (z angielskiego SEO – „search engine optimization”) to ogół procesów mających na celu osiągnięcie przez dany serwis internetowy możliwie najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwarek dla wybranych słów i fraz kluczowych.

SEO

SEO

Początek SEO zbiega się w czasie wraz z rozwojem pierwszych wyszukiwarek internetowych. Projektanci stron od zawsze dążyli do tego, aby ich dzieło pojawiało się jako pierwsze w wynikach wyszukiwania dla danego zapytania, co miało być gwarancją powodzenia całego przedsięwzięcia. Po tym jak wyszukiwarki zaczęły ignorować słowa kluczowe podawane w nagłówku strony i w zamian odwoływać się bezpośrednio do jej treści, pozycjonowanie stało się trudniejsze. Ten właśnie moment uznaje się powszechnie za początek nowoczesnego SEO.

Wraz z ewolucją wyszukiwarek internetowych postępował rozwój metod pozycjonowania, przechodząc przez różnego rodzaju algorytmy binarne czy systemy wektorowej analizy treści strony. Google.com, podobnie do innych wyszukiwarek opartych na analizie topologii sieci, postawiły przed osobami zajmującymi się SEO naprawdę trudne wyzwania.

W końcu roku 2009 gigant z Mountain View wprowadził ponadto wyszukiwanie w czasie rzeczywistym (ang. Real Time Search), które polega na dostarczaniu najaktualniejszych wyników z serwisów społecznościowych czy mikroblogów. Do polskiej wersji popularnej wyszukiwarki wyszukiwanie w czasie rzeczywistym zostało oficjalnie wdrożone 19 marca 2010 roku.

Historia pozycjonowania SEO jest jak na razie krótka, bo mierzona zaledwie w kilku – kilkunastu latach, ale bez wątpienia to dopiero początek. Optymalizacja dla potrzeb wyszukiwarek internetowych ma przed sobą długą przyszłość jako sprawdzone narzędzie marketingu internetowego.