Jednym z najistotniejszych etapów powstawania dobrej strategii pozycjonowania (ang. SEO – „search engine optimization”) jest staranny dobór słów kluczowych. Ogólna zasada brzmi – im lepiej słowa kluczowe pasują do treści naszej witryny, tym bardziej efektywna jest nasza kampania SEO. Nieoceniona jest przy tym również aktualna wiedza na temat najczęściej poszukiwanych słów kluczowych.

Jedną z najważniejszych zasad doboru słów kluczowych w celu efektywnego pozycjonowania jest regionalizacja. W przypadku pozycjonowania stron firm działających na określonym, małym obszarze kraju warto odwoływać się w słowach kluczowych do nazw geograficznych. Takie SEO wydatnie poprawi rozpoznawalność naszej witryny wśród odbiorców nawet na drugim końcu Polski.

Słowa kluczowe dobrane w sposób przemyślany powinny być właściwie uszczegółowione. Nie możemy dopuścić, żeby witryna przedstawiająca nasz produkt pojawiała się w wynikach wyszukiwania innych produktów, których nazwa jest co prawda zbliżona, ale odnosi się do innej branży i dotyczy, czego innego.

Żeby prowadzić naprawdę efektywne SEO, słowa kluczowe muszą być poddawane ciągłej weryfikacji, najlepiej wśród potencjalnych użytkowników pozycjonowanych witryn. Niejednokrotnie warto zapytać znajomych czy współpracowników, jakie inne słowa wydają im się odpowiednie dla naszej witryny. Kto pyta, nie błądzi, a wiedza w ten sposób zdobyta może się okazać w przyszłości bezcenna.

SEO wymusza na nas także taki dobór słów kluczowych, który uwzględni wymagania związane z pracą w konkretnym języku czy przypadkowymi błędami popełnianymi przez użytkowników Internetu. Dlatego często wśród tagów znajdują się frazy, w których wyrazy zostały odpowiednio odmienione zgodnie z zasadami gramatyki danego języka lub frazy celowo zapisane błędnie, na wypadek, gdyby któryś z potencjalnych odbiorców naszej witryny przykładał małą wagę do przestrzegania ortografii.